ΜΕΓΑΛΟΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Δεν πρόκειται για τη διδασκαλία της ανάγνωσης,
της γραφής ή της μέτρησης, που είναι δευτερεύοντα.
Το σημαντικό είναι η ζωή του παιδιού,
το πώς θα μετατραπεί σε άνθρωπο»

Οβίντ Ντεκρολί (Ovide Decroly, Ρενέ 1871 – Βρυξέλλες 1932)

Παρασκευή, 22 Φεβρουαρίου 2013

Θεματική ενότητα Ζώα που ζούν στο αγρόκτημα, στη ζούγκλα στο δάσος


Είδαμε εικόνες από βιβλία για τα ζώα που ζουν στο αγρόκτημα ( αγελάδα, πρόβατο, σκύλος,κατσίκα, άλογο, γαϊδουράκι, γουρουνάκι, γάτα,κότα , κόκορας και άλλα ζωάκια). Συζητήσαμε για αυτά τα ζωάκια, για το αγρόκτημα τι είναι πως λειτουργεί, τι προσφέρουν αυτά τα ζωάκια στον άνθρωπο, γιατί ο άνθρωπος πρέπει να τα φροντίζει και να τα αγαπάει κ.α.



Ακούσαμε τραγουδάκια για τα ζωάκια της φάρμας και κινηθήκαμε στο ρυθμό:
Τα τραγουδάκια που ακούσαμε μάθαμε χορέψαμε αλλά και κινηθήκαμε μέσα από αυτά είναι: Το γουρουνάκι, η γίδα, τα ζωάκια της φάρμας, από το cd της Κυνηγού το έλα έλα αλογάκι, το παπάκι, το λαγουδάκι κ.α. μάθαμε επίσης το τραγουδάκι όταν θα πάω κυρά μου στο παζάρι.

Παραμύθια που διαβάσαμε:






Παραμυθι- Το λαίμαργο γουρουνακι

Μια φορά κι έναν καιρό, ήταν ένα γουρουνάκι πολύ πολύ λαίμαργο.   Μα πιο λαίμαργο απ’ όλα τα γουρούνια , που ζούσαν στην ίδια αυλή μαζί του. Μια μέρα είδε στα νερά που έριξαν στην αυλή από τον νεροχύτη, δυο μικρά ψαράκια, που είχαν γλιστρήσει από τα χέρια της κυρίας Φρόσως καθώς τα έπλενε για να τα ρίξει στο τηγάνι.
«Τί είναι αυτό το πράγμα; Πρώτη φορά βλέπω αυτά τα μακρουλά ζώα», σκέφτηκε το γουρουνάκι.
Κοίταζε περίεργα τα γυαλιστερά λέπια των ψαριών, που άστραφταν στον ήλιο. Εκείνη τη στιγμή πλησίασε η γάτα και μόλις είδε κι αυτή τα ψαράκια είπε:
«Τυχερή είμαι! Βρήκα το μεζέ που λαχταρούσα
Απλώνει λοιπόν το ποδαράκι της, το χώνει μέσα στα νερά και με τα νύχια της τραβά έξω το ένα ψαράκι και χλαπ, χλαπ, το τρώει με πολλή όρεξη.
«Μπα», είπε παραξενεμένο το λαίμαργο γουρουνάκι, «για να το τρώει αυτό η γάτα, θα πει πως είναι πολύ νόστιμο. Ας φάω κι εγώ το άλλο».
Και με πολύ κόπο τραβά με το χοντρό ποδαράκι του μέσα από την λακούβα του νερού χωρίς χασομέρια το ψάρι, το βάζει στο στόμα του, το μασάει και καθώς ήταν λαίμαργο, χλαπ , του δίνει μια και το καταπίνει γρήγορα γρήγορα. Μα το ψάρι του στάθηκε στο λαιμό. Ήταν γεμάτο κόκαλα, βλέπετε. Το λαίμαργο γουρουνάκι άρχισε τότε ένα βήχα μα ένα βήχα.
«Γκουχ, γκουχ, γκουχ», έκανε και δώστου προσπαθούσε να ξεμπλέξει τα κόκαλα από το λαιμό του, που είχαν σκαλώσει βαθιά βαθιά.
«Ωχ κυρία γάτα, βοήθησέ με» , της φώναξε στο τέλος. Και «γκουχ, γκουχ» και όλο «γκουχ γκουχ».
« Καλά να πάθεις» του λέει τότε η γάτα. « Τα ψάρια είναι για μας τις γάτες και ήταν δικός μου μεζές, τι ήθελες εσύ να μου τον φας; Τρώω εγώ τα πίτουρα τα δικά σου»;
« Καλά να με συγχωρείς γι αυτό που έκανα, βοήθησέ με όμως τώρα. Πεθαίνω»
«Άνοιξε το στόμα σου», του λέει η γάτα.
Το γουρουνάκι τέντωσε όσο μπορούσε ανοιχτό το στόμα του και η γάτα προσπάθησε να του βγάλει τα κόκαλα από τον λαιμό. Όμως ήταν αδύνατο, έβαλε τα νύχια της, μα το πονούσε ακόμα πιο πολύ. Βογγούσε τώρα το γουρουνάκι μας, γρύλιζε γρ γρ γρ κι έτρεχε γύρω γύρω στην αυλή σαν τρελό από το γαργαλητό που ένιωθε στο λαιμό.
Το αφεντικό το είδε και αμέσως κατάλαβε τι είχε. Το πήρε τότε και το πήγε στον κτηνίατρο. Ο γιατρός πήρε μια τσιμπίδα, του τράβηξε από τον λαιμό του τα κόκαλα και από τότε το γουρουνάκι όποτε έβλεπε ψάρι θυμόταν τους πόνους και έφευγε μακριά τρέχοντας. 



 Κάναμε διάφορες αντιστοιχίες στο χαρτί, προγραφικές αλλά και λογικομαθηματικές έννοιες:








Φυσικά αναφερθήκαμε και στα κατοικίδια ζωάκια μιας που κάποια από τα ζωάκια της φάρμας είναι και κατοικίδια. Κάποια από τα παιδιά είπαν πως έχουν κατοικίδια ζωάκια κυρίως σκυλάκια. Είπαμε με τα παιδιά για ποιο λόγο πρέπει να τα σεβόμαστε και να τα αγαπάμε, ότι πρέπει να τα φροντίζουμε κ.α.
Ακούσαμε το τραγουδάκια όπως: η γάτα μας η γόνη, η σκυλίτσα, η γατούλα. Περπατήσαμε σαν τις γάτες και τα σκυλάκια και διασκεδάσαμε αρκετά.
 Παραμύθι :
 - Συνεχίσαμε με τα ζωάκια και επεκταθήκαμε στα ζωάκια της ζούγκλας, της θάλασσας και του δάσους. Κάποια από τα ζωάκια του δάσους τα είχαν ξαναδεί τα παιδιά μέσα από το εποπτικό υλικό όταν κάναμε τη θεματική ενότητα τα ζώα που πέφτουν σε χειμέρια νάρκη.
Φτιάξαμε σιγά σιγά τον δικό μας πίνακα με τις κατοικίες των ζώων, κόψαμε εικόνες από περιοδικά και τις κολλήσαμε στο πίνακα. Κάθε μέρα κολλάγαμε και λίγα ζωάκια.

Ο πίνακάς μας με τα ζωάκια της φάρμας, του δάσους, της θάλασσας και της ζούκλας.

 Τα παραμύθια- βιβλια που είδαμε και διαβάσαμε:




Ατομικά εργασία Το Ελεφαντάκι: Το κάναμε αποκριάτικο μιας που πλησιάζουν και οι Απόκριες.



To αποκριάτικο ελεφαντάκι μας ολοκληρωμένο.



Θεματική ενότητα η Αμυγδαλιά

Τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα την δουλέψαμε με τα παιδιά πριν από 3 βδομάδες περίπου.
Ένα παιδάκι από την τάξη έφερε ένα κλαδάκι αμυγδαλιάς. Με αφορμή  αυτό το γεγονός μιλήσαμε για την αμυγδαλιά, επίσης έδειξα στα παιδιά πίνακες με την Αμυγδαλιά που έχουν φιλοτεχνήσει διάφοροι ζωγράφοι.
Στη συνέχεια αναφερθήκαμε στο ποίημα του Γεώργιου Δροσίνη με τίτλο:

Η ανθισμένη αμυγδαλιά
Ετίναξε την ανθισμένη αμυγδαλιά (δις)
με τα χεράκια της
και γέμισ' από τ΄ άνθη η πλάτη, η αγκαλιά
και τα μαλλάκια της.
Και γέμισ' από τ΄ άνθη...
Αχ, χιονισμένη σαν την είδα την τρελή (δις)
γλυκά τη φίλησα
της τίναξα όλα τ' άνθη από την κεφαλή
κι έτσι της μίλησα:
Της τίναξα όλα τ' άνθη...
"Τρελή, να φέρης στα μαλλιά σου τη χιονιά (δις)
τι τόσο βιάζεσαι;
Μόνη της θάρθη η άγρια βαρυχειμωνιά,
δεν το στοχάζεσαι;
Μόνη της θάρθη...
"Του κάκου τότε θα θυμάσαι τα παληά (δις)
τα παιγνιδάκια σου
θάσαι γρηά με κάτασπρα μαλλιά
και τα γυαλάκια σου.
θάσαι γρηά...

Είπαμε ιστοριούλα σχετικά με την αμυγδαλιά:

 Η ιστορία της Αμυγδαλιάς
Η Αμυγδαλιά ήταν ένα νέο, πανέμορφο, ροδαλό κορίτσι.
Η μητέρα της την αγαπούσε πολύ, φοβόταν όμως τις κρύες μέρες του χειμώνα να την αφήσει να βγει έξω για να μην κρυώσει. Γι' αυτό το χειμώνα την κλείδωνε στο δωμάτιό της.
Μια μέρα όμως ο Βοριάς πέρασε έξω από το παράθυρό της, την είδε και την ερωτεύτηκε. Πώς όμως θα ερωτεύονταν και αυτή το Βοριά; Τριγυρνούσε θλιμμένος έξω από το παράθυρό της.
Ώσπου μια νύχτα σκέφτηκε να μεταμορφωθεί σε πρίγκιπα. Ο Βοριάς παρουσιάστηκε στην Αμυγδαλιά σαν όμορφος νεαρός άντρας και της ζήτησε αμέσως να παντρευτούν. Εκείνη μόλις τον αντίκρισε τον ερωτεύτηκε και δέχτηκε την πρότασή του.
Μια μέρα λοιπόν, που έλειπε η μητέρα της από το παλάτι, βγήκε έξω τρέχοντας και αγκάλιασε το Βοριά.
Δεν άντεξε την παγωνιά και απ' το κρύο του ξεψύχησε.
Από τότε ντύνεται νυφούλα και δέχεται το άγγιγμα του αγαπημένου της Βοριά κάθε χειμώνα.

Στα πλάισια των εικαστικών φτιάξαμε την Αμυγδαλιά σε ατομική κατασκευή :

Αμυγδαλιά, ατομική κατασκευή: Τα παιδιά βάψανε με ξυλομπογιά το δέντρο και κολλήσαμε ποπ-κορν.


Σάββατο, 9 Φεβρουαρίου 2013

ΖΩΑ ΠΟΥ ΠΕΦΤΟΥΝ ΣΕ ΧΕΙΜΕΡΙΑ ΝΑΡΚΗ

Ξεκινήσαμε την θεματική ενότητα τα ζώα που πέφτουν σε χειμερία νάρκη. Επεκταθήκαμε όλη την εβδομάδα στο θέμα με διάφορες δραστηριότητες προσπαθώντας να καλύψω όλους τους τομείς ανάπτυξης.Συζητήσαμε με τα παιδιά ποιά είναι τα ζωάκια που κοιμούνται τον Χειμώνα. Γιατί κοιμούνται, πως φτιάχνουν τις φωλιές τους κ.α. Κατονομάσαμε μέσα από το εποπτικό υλικό που τους έδειξα ποια ζωάκια πέφτουν σε χειμερία νάρκη.











- Διαβάσαμε παραμύθια για τον σκαντζόχοιρο όπως τον Φαλακρό Σκαντζόχοιρο του Ευγένιου Τριβιζά.
Το παραμύθι ο Μικρός σκαντζόχοιρος μια Χειμωνιάτικη μέρα.






Παραμύθι ο Τσίμπος ο σκαντζόχοιρος




- Είπαμε το τραγουδάκι για τον σκαντζόχοιρο .

Ένας σκαντζόχοιρος αγκαθωτός
σε αμπέλι πήγαινε καμαρωτός
Ξάφνου ένα φίδι εμπρός του πετάγεται
 παραμονεύει και κουλουριάζεται.
Μα ο σκαντζόχοιρος έτσι δεν μένει,
σπρώχνει τα αγκάθια του και περιμένει.
Μόλις το φίδι τον εδαγκώνει σπρώχνει
 τα αγκάθια του και έτσι γλιτώνει

- Φτιάξαμε το σκαντζόχοιρο σε χαρτί Α4.Τα παιδιά χρωμάτισαν το σώμα του σκαντζόχοιρου με δαχτυλομπογιά ,το πρόσωπο και τα πόδια του με κυρομπογιά.






- Νοητική άσκηση :Βοηθήσαμε το σκαντζόχοιρο να πάει γρήγορα στη φωλιά του να κοιμηθεί!

 




- Μουσικοκινητικό παιχνίδι- Παιχνίδι ετοιμότητας: οι σκαντζόχοιροι και οι χελώνες: Τα παιδιά χωρίζονται σε 2 ομάδες. Χελώνες και σκαντζόχοιροι. Προχωράνε με το ρυθμό κρουστών μουσικών οργάνων. Όταν σταματάνε να χτυπούν τα μουσικά οργανάκια οι 2 ομάδες με ένα πρόσταγμα δικό μου κάνουν διάφορες κινήσεις π.χ. τα σκαντζοχοιράκια έπρεπε να ξαπλώσουν κάτω στη μοκέτα, τα χελωνάκια να ακουμπήσουν την πλατουλα τους στον τοίχο κ.λπ.

- Διαβάσαμε το παραμύθι του Αισώπου ο λαγός και η χελώνα



- Μάθαμε ένα πού ωραίο τραγουδάκι Η χελωνίτσα Άλμπουμ Χρυσή κασετίνα 104 παιδικά   τραγούδια που αγαπήσαμε CD 2



 - Φτιάξαμε τη χελωνίτσα σε χαρτί Α4.

 - Μάθαμε και άλλα τραγουδάκια για τα ζωάκια του πάνε για υπνο: Απο την Χρυσή κασετίνα 104 παιδικά   τραγούδια που αγαπήσαμε CD 2 το σκιουράκι που κρυώνει, απο άλλο cd το βατράχι, απο το cd εδώ Λιλιπούπολη μια αρκούδα καφέ, απο τα τραγούδια της Κυνηγού το αρκουδάκι, τη χελωνίτσα και το βατράχι.

- Διαβάσαμε επίσης και άλλα παραμύθια για τα ζωάκια που κοιμούντε:



- Διαβάσαμε το παραμύθι  ζώα σε χειμερία νάρκη και στη συνέχεια τα παιδιά ζωγράφισαν ελεύθερα το ζωάκι που τους άρεσε η τους έκανε μεγαλύτερη εντύπωση από το παραμύθι








- Κινητικό παιχνίδι : Ο κυνηγός και η αρκούδα : Ένα ευχάριστο παιχνίδι που τα παιδιά διασκεδάσανε πολύ. Τα παιδιά κάνανε ένα κύκλο, στη μέση του κύκλου μπαίνει ένα παιδάκι που έκανε την αρκούδα. Άλλο παιδάκι είναι έξω από τον κύκλο και κάνει τον κυνηγό. Η αρκούδα λοιπόν κάθε φορά που είναι  έξω από τον κύκλο δηλ. έξω από την φωλιά της την κυνηγάει το παιδάκι που κάνει τον κυνηγό. Τα παιδιά όταν ανοίγουν τα χέρια τους πρέπει το παιδάκι - αρκουδίτσα να μπει μέσα στη φωλιά για να γλιτώσει από το παιδάκι κυνηγός.

- Νοητική άσκηση - Ταύτηση - Ενώνω τα ίδια ζωάκια

Ζωγραφίζω τα ζωάκια που κοιμούντε:
Φτιάξαμε βατραχάκια:

Ατομική κατασκευή, από χάρτινο πιάτο και χαρτί κανσόν: Τα παιδιά χρωμάτισαν το πιάτο με τέμπερα, κόλλησαν ματάκια και σχεδίασαν τα πόδια του βάτραχου.